Brum-Brum

En ny liten leksak att skruva i.

Hanomag 44C

Maskinen är väl använd så motorn är utbytt till en Scania ds 5 och denna motor är väl inget att hänga i julgranen heller då den är slut och för liten, så nu har jag fixat en scania ds8
och den blir bra förutom att motorutrymmet är 40 cm för kort men det är väl bara att lösa på samma sätt som på 55C

 

Scania DS8

Jag har provat motorn och den är väldigt lättstartad och går bra. Ryker lite och har bra komp så den blir nog bra att sätta ner i 44C.

______________________________________________________________________

P1010003P1010002lNu har jag förlängt ramen 46cm och då kunde man ju släppa ner scania 6an.

Och det ser ju ut som den altid har suttit där

Nu blev avståndet mellan hjulen och bakvikten större och då passade det med att sätta batterierna där.

Jag har kopplat in Konverter och vatten så det var bara att provstarta. Fungerar bra driver med en annan kraft nu och allt känns gå så lätt.

 

 

Nu ska det kopplas el och tillverkas en ny huv, så har jag något att leka med och kan lackera till sommaren.

______________________________________________________

Volvo BM 1113

Jag har renoverat denna motor med Foder Kolvar Lager Toppen har fått ventilerna slipade och nya tätningar så nu ska den lyftas i en BM640.

Nu är motorn monterad och den går som en klocka.

Vad skönt när allting fungerar, till sommaren så blir det till att slipa och lackera   så blir den ju fin också.

———————————————————————————————————————————-

Volvo ED 90hk 1958 denna motor har suttit i en Volvo brandbil 1958 och den har bara rullat 2600 mil så den spinner som en katt, nu har den fått en kosmetisk renovering.
Motorn är såld till Geeorge Ramselaar i Holland
och ska monteras i denna Militär sugga.

—————————————————————————————————————————————

MB220S 1963. Jag byggde om bilen med bla. 300d motor 123 bakvagn och styrning. Körde med den som bruksbil i 12 år och den fungerade otroligt bra.

——————————————————————————————————————————————-

Ett bevis på att han har skrotat några bilar…..

Kontakt via mail ivan@le-baron.se