Citroen B11

B11 Avant Normal 1950

Kontaktas via mail. ivan@le-baron.se

Klicka på bilderna så blir dom stora

Nu ska man nog in på en grundlig undersökning.DSC02267 Hade väl aldrig trott att jag skulle bli ägare av en sådan kärra, men undrens tid är inte förbi. Så nu är det bara att ta nya tag,         om man tänker lite annorlunda så ska det nog gå bra.Bilen hade blivit undanställd 1965 och ramlade ur registret 1967. Jag pratade med ägaren av bilen 2014, han berättade stolt om bilens hårda liv på 50 talet, han hade Lastmaskiner och var åkare, så det blev tuffa transporter av delar och bränsle.

DSC02263Köpte bilen av Solveig, en syster till Seth sommaren 2015. Skickade in uppgifter till länsarkivet i Härnösand för att få fram de gamla Registrerings handlingarna, sedan så skickade jag in dessa + uppgifter som krävdes för Ursprungskontroll och fick den godkänd så nu är det till att jobba på så den kan typregistreras till våren 2016.

————————————————————————————————————————————— Ska försöka att behålla den utvändiga patina som denna gamla bil har, Den ska få se ut som när Seth ställde in den i garaget  1965. Men jag ska renovera slitdelar och laga en massa rost.

DSC02304Kollade med funktionerna på bilen och den gick inte att starta men den hade fungerande el och bromsar. Plockade sönder fördelaren och förstod varför den blev undanställd, det var haveri bland vikterna mm, plockade av ventilkåpan och stötstången på ettans avgas hade hoppat på sidan av vipparmen, Kolla bilden nedan, så den gick nog illa då.

DSC02280   ——————————————————————————————————————————————

DSC02305Nu är detta fixat + att jag målade lite, blir trevligare så. Provstartade den och det fungerade bra. Plockade av generator och startmotor bytte kol och lager och med lite färg så ser det ju bra ut. Kopplingen fungerade och alla växlar kunde läggas i utan problem.

 —————————————————————————————————————————————-

Så nu till det tråkiga med gamla bilar,  detDSC02300 stavas
ROST!!! Och hur roligt är de ???????

och uppfinnings förmågan att reparera dom dåliga plåtarna var stor på 50-60 talet. Citran har förstärkningar längs golvet, och där rostar dom, här har det lagats med Galv plåt och popnit. och det kommer mera   !!!!!!!!!!!!!!

 ———————————————————————————————————————————————— DSC02303DSC02306Det ser väl inte så illa ut!!!!
Började skrapa,
men gav upp när skrapan
gick genom golvet flera gånger.
Då började jag skära
med rondellen istället. ————————————————————————————————————————————————-

DSC02378 Här ser man DSC02332
förstärkningarna
på undersidan.
Blir bra med ny plåt så
slipper man hålla på
med att laga en
massa små hål.
Nu är hela golvet borta så nu kan jag sitta på en pall och byta kanten runt inner- sparklådan.
————————————————————————————————————————————————- DSC02334

 Knäckte till ett nytt golv,
så ska det återmonteras senare.

  —————————————————————————————————————————————

DSC02359Citran har ju en annorlunda bakaxelinfästning i karossen, då det sticker in plåtar i kupen där bakaxeln är fastskruvad, och allt detta måste demonteras för att kunna laga rosten runt infästningen av bakaxeln.

 ———————————————————————————————————————————————–

DSC02360Det var ju en del funderande om, vilken ordning som detta skulle demonteras, Här kan man se att infästnings ramen sitter kvar och att den måste demonteras för att kunna laga rosten bakom.

 ——————————————————————————————————————————————————

DSC02358Man måste förflytta torisions stavarna i sidled för att kunna haka loss bakaxelupphängningen. Plockade loss låsningen i mitten och låsringarna i sidan Sedan var det till att tillverka ett kläm verktyg (liknande original) Låsa det med 4 skruvar och så är det bara att slå den i sidled och haka ner axeln.

 

Frågor  och tips skickas till ivan@le-baron.se

————————————————————————————————————————————————————-

DSC00005Så var man på gång med att svetsa fast den främre biten av golvet, Då jag inte har någon punkt svets så borrar jag en jä??? massa hål så jag sedan kan punktsvetsa fast golvet. Blir ju bra också men tar en del tid.

  …………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 OLYMPUS DIGITAL CAMERANu är hela golvet på plats och konsolen för framstolarna är monterad.

Blir nog bra, det känns ju som man är på rätt väg i alla fall.

 

____________________________________________________________________________________________

IMG_0214Jag målade golvet och IMG_0219
sedan har jag klätt
botten på bilen med
isolerplattor. Sedan
målades  och sprutade underedet med rostskydd.

—————————————————————————————————————————————————————

DSC00009Tänkte byta en liten plåtbit i bakändan, men det slutade med att skära bort det mesta av ner viket och in i skuffen mellan gångjärnen. Man ser på bilden vad jag hade tänkt men så blev det inte.

————————————————————————————————————————————————————–

OLYMPUS DIGITAL CAMERAHär ser man det jag bytte ut även sidorna mot inner skärmen, Provade bakluckan och den passar fortfarande.

  ————————————————————————————————————————————————————-

OLYMPUS DIGITAL CAMERASprinten till ena gångjärnet var av, så den fungerade väl inte så bra, det blev till att ta loss – blästra – och tillverka en ny sprint, Har ingen svarv här hemma, så det blev till att uppfinna. Tog en lång m8 bult satte upp den i pelarborren på hög hastighet och med en slipskiva på rondellen så var det enkelt att forma den som den gamlasprinten, Passar utmärkt.

Frågor  och tips skickas till ivan@le-baron.se

————————————————————————————————————————————————————-
Blästerskåp är ett bra hjälpmedel.
Allt DSC02399DSC02368man kan trycka in i skåpet blir ju som nytt. Och så enkelt att måla och byta ut de slit delar som ska bytas.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Målade detaljer till bakaxeln, Nu kan man pressa i nya Bussningar vid tillfälle.

 —————————————————————————————————————————————————————

c1Bakaxeln på dessa bilar är pressade av plåt till en + profil  och det fungerar ju bra så länge man inte fäster bogserlinan  mitt på axeln och drar eller om man sätter domkraften  mitt under axeln och hissar upp bilen då blir den krokig. Man kunde  använda en halv meter av en planka som man sågade ett spår i så den passade profilen på axeln. då blev anläggningsytan större och det gick bra att hissa upp den med garagedomkraften. I annat fall så användes original hiss punkter på bärarmarna.

c2Jag riktade – Blästrade – Målade axeln Så nu ser den bra ut. Blir till att återmontera senare.

c4

__________________________________________________________________________________________

IMG_0217Nu är ramen för bakaxel-IMG_0294
infästningen och bak-
axeln och det mesta
av bromssystemet på
plats och även nya
stötdämpare.

———————————————————————————————————————————————————–

IMG_0385IMG_0386Plockade sönder fram-
vagnen och blästrade delar och målade. och så blir det
nya bromsar mm.

 

IMG_0387IMG_0389Tillverkade ett verktyg
så går det lättare att ta
loss den yttre muttern
som håller lagret + P-boxen

IMG_0384

 

Bromstrummorna var som nya så de blev bara blästrade
och målade.

 

IMG_0536IMG_0534Så nu är bromsarna klara.
Jag använder
Siliconebromsvätska,
fungerar utmärkt på
bilar som står stilla hela
vintern.

 

__________________________________________________________________________________________

Ö1Bilden är innan jag plockade loss styrningen.
Jag hade planerat att byta damaskerna till
kuggstången, men det blev ju som vanligt
att plocka ner alla delar till styrningen och tvätta

– blästra – måla – nytt fett – nya damasker
och montera alla delar, så nu kan jag
återmontera en glapp fri  snygg
styrning med hela damasker på bilen i alla fall.
Nu är alla framvagnes detaljer monterade på
bilen så nu är det bara att lufta bromsarna
och testa om bromsarna fungerar.

IMG_0536IMG_0414Bromsarna är luftade och
fungerar så men vi får väl
se om dom blir bra när jag
ska ut och köra.

____________________________________________________________________________________________

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

 

Nu hoppar jag till andra delar av projektet en stund. Bensintanken var ju inte mycket att ha hade ju fungerat bättre som tesil, spolade vatten i den och det kom på alla ställen utom i sugröret till pumpen.

———————————————————————————————————————————————————— OLYMPUS DIGITAL CAMERASkar bort gaveln, och de va ingen vacker syn, gravrost och sand.

 

————————————————————————————————————————————————————– tank-52 (2) Det går ju att köpa en nytillverkad tank av CTA service
http://www.ctaservice.se/
Bilden till vänster men det verkar ju lite väl enkelt.Så det  blir till att kopiera den gamla tanken.         ————————————————————————————————————————————————————-

OLYMPUS DIGITAL CAMERA Klippte till en plåt med rätt bredd och om krets, märkte ut var profilen för tankbanden skulle va och förstärknings profilerna vid kanterna. Profilen för tankbanden ska bockas utåt och det gick bra att bocka i kant bocken, och profilerna i sidan ska bockas in och det fixade jag med en handvevad plåt fals maskin. ————————————————————————————————————————————————————–

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Så nu har jag klippt ut sidoplåtarna och mitten plåtarna, rillat profilen på sidoplåtarna och fixat genomströmnings hålen på mitten plåtarna.

—————————————————————————————————————————————————————

c5I botten på tanken så är det en förjupning plus att tapp pluggen sitter där. så de va till att fixa mothåll av plattjärn och den runda förjupningen i mitten använde jag en lagerbana som mothåll, och så var det bara att knacka fram profilen med en hammare.

Borrade hål och svetsade fast en muff för tapp pluggen

 ————————————————————————————————————————————————————–

OLYMPUS DIGITAL CAMERAMarkerade var gavlar OLYMPUS DIGITAL CAMERA
och mitten plåtarna ska
sitta och svetsade fast
dessa så nu har jag något
att forma tanken mot.

Så nu har jag böjt plåten runt profilerna och svetsat dessa,
jag lämnade sista sidan öppen ett tag för att montera en 4 mm plåt med gängade hål till tankmätaren och så svetsade jag en muff till sugröret. Ska även montera en plåt invändigt där tankröret ska komma in.
Kontaktas via mail. ivan@le-baron.se
————————————————————————————————————————————————————– Tankröret var det enda som jag sparadeOLYMPUS DIGITAL CAMERA från den gamla tanken, och så skruvade jag samman plank med en lastpall som jag mallade av den gamla tanken och som då fick fungera som jigg till den nya tanken och placeringen av tankröret. Fugerade utmärkt med jiggen, så var röret fast svetsat i rätt vinkel och höjd.OLYMPUS DIGITAL CAMERA Nästa problem blir att rulla den färdigt och helsvetsa,  och tillverka ett avluftnings rör på ovansidan för att släppa ut luft från dom 2 vänstra kamrarna. Och så blir det till att prov trycka. —————————————————————————————————————————————————————–

OLYMPUS DIGITAL CAMERASå var tanken färdig,OLYMPUS DIGITAL CAMERA provtryckte den och det va en por som behövde svetsas

Nu är den lackerad och monterad på bilen.

 —————————————————————————————————————————————————————-

baklyseNästa problem !!!OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Av baklysets plåt är det
ju bara fragment kvar.
Måste Tillverka Nya.
Och det ska väl inte va några problem att få till
dessa i Rostfritt,
så håller de i evighet.

 

OLYMPUS DIGITAL CAMERA     OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Svarvade en stans och en dyna som motsvarar den gamla plåten, och så tillverkades en plåt som ska bromsa plåten när den ska pressas så den inte blir deformerad, utan den ska ju streckas ut och få den form som stansen har.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERABilden till vänster ser man
resultatet av pressningen,
Bilden till höger ser man
klämringen som håller
glaset på plats. Dessa rullade jag i sink fals maskinen, knepiga att få
till men blev godkända.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAHar monterat hållare för
lamporna, och så har jag
tillverkat några extra för att montera diodinsatser som finns att köpa hos  www.ctaservice.se

—————————————————————————————————————————————————————-
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Det blev till att tillverka en ny skylthållare i rostfritt också.
Den gamla va inte bra, en massa hål och sprickor och rost.
så nu kan man blästra och måla denna med någon
halv matt svart färg, så ser den gammal ut.

—————————————————————————————————————————————————————

Nu måste jag fortsätta med rostlagningen, OLYMPUS DIGITAL CAMERA
så den blir klar någon gång.
Bak kant på sparklådan och insidan
vid infästningen av bakaxeln.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Knackade till en ersättnings plåt till bakändan på lådan.

Och så byttes lite plåt på insidan men såg bra ut framöver.

_____________________________________________________________________________________________

OLYMPUS DIGITAL CAMERASå nu har jag tillverkat OLYMPUS DIGITAL CAMERA
pressverktyg så det
går att pressa fram
avgasupphängningar i
rostfritt så slipper
man problemet
med rostiga fästen.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERANu är avgas upphängningen färdig
bara att montera.

Frågor  och tips skickas till ivan@le-baron.se
_____________________________________________________________________________________________

Nu till nästa problem a1DSC02304aaaaaaaaaa
och det är att tillverka
pressverktyg till dom
rektangulära locken i
motorutrymmet på
överdelen av skinkan

OLYMPUS DIGITAL CAMERANu har jag provat OLYMPUS DIGITAL CAMERApressa
locket, och det fungerade.
Så nu är det bara att
skära kanterna på plåtarna
och tillverka hållare. Och
Bilden till höger visar
resultatet, så nu är det bara att måla eller polera dessa, blir fina när dom är polerade, och montera dom på bilen.

_____________________________________________________________________________________________

IMG_0306IMG_0312På den vänstra bilden så
ser man en del av Rosten
på bakskärmen!!! det är nu fixat med ny plåt, och
så är den då grundmålad
på den högra bilden.

______________________________________________________________________________________________

IMG_0431Nu till nästa problem, det är kylröret som sitter inne i
toppen, det går från vattenpumpen och rakt
genom toppen, med hål som fördelar kylvatten lika mellan
cylindrarna.Peter på CTA tipsade om att det brukar vara
sönderrostat på gamla motorer som stått stilla länge, och
det var inte bra på min motor så det var bara att börja demontera.

Jag började med att plocka av vattenpumpen och
bakstycket till pumpen och sedan ventilkåpan –
vipparmsbryggan – stötstängerna,
sedan var det frostpluggarnas tur och då brukar jag IMG_0435svetsa fast en bult i pluggen så då krymper den och det är väldigt enkelt att plocka loss den, jag använder en ryck hammare och dom lossnar direkt 5 st.
IMG_0437IMG_0439Så plockade jag ut röret
med tång och en 18 mm rör don genom frostpluggarna
och jag behövde inte plocka av toppen för detta
ingrepp.

Nu har jag rensat  vatten kanalerna och monterat ett nytt kyl rör i toppen. Och nya frost pluggar.

IMG_0474Men som vanligt så dyker det ju upp nya problem!!!
Monterade vattenpumpen och drog fast givaren till
tempmätaren, men där fans det inga gängor kvar så
det blir nästa problem att lösa. Fixade detta med en 1/2
rör adapter,  jag borrade upp hålet i huset och
gängade 1/2 rör gänga så blir nog detta bra.

————————————————————————————————————————————————————–

NU BLIR DET PANIK:   Ringde och fick en tid för typregistrering.   Mycket jobb kvar.

OJ OJ OJ

______________________________________________________________________________________________

Typ reggade i dag och det gick ju bra, så nu väntar jag på dom nya skyltarna,

IMG_0586

men den ryker som en 2 tacktare. så det blir väl nästa problem,

denna bil har blivit en ordlista på olika problem att lösa.

Frågor  och tips skickas till

ivan@le-baron.se

 _____________________________________________________________________________________________

Jag fick dom nya skyltarna och då till nästa problem, dom är ju stora enkelradiga och
sticker ut 2dm utanför bilen bak, ser ju inte så bra ut, skickade in en förfrågan om små USA skyltar med foton å alternativa modeller och det blev ok så nu sitter det små skyltar som passar i mina skylthållare. Blev bra mycket finare det.

IMG_0863IMG_0604________________________________________________________________

Frågor  och tips skickas till

ivan@le-baron.se

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *