PLYMOUTH -57

Kontaktas via mail. ivan@le-baron.se


Klicka på bilderna så blir dom stora.

Det blir nog inte så mycket jobb på den.
Lackera-ny inredning och sparka på hjulen sen kan man nog ut
och åka!!!!!!!!!!!!!!!!!

Men lite jobb är ju kul.

Men det blev inte mycket kvar av bilen, det höga gräset och fuktigheten är nog inte att rekommendera om man vill ha en rostfri bil.

Men det är bara att bita i det sura äpplet, och bygga vidare. Detta blev kvar av frampartiet………………………….ingenting!!! jo ramen kunde användas.

Överdelen på vingarna kunde räddas………. så blev det till att använda släggan och forma nya plåtar……………………………….

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………….

Nytt bagage golv och sidostycken, bakstammen blev lite knepig att fixa.

skam den som ger sig, storsläggan och mothål så funkar det.

Då var det dags att byta plåten mellan bakrutan och bakluckan. Ramen runt bakrutan och överdelen på hjulhusen, mm mm.

Så blev det, nu är det som en vanlig renovering kvar.

IMG_0097Det blir så lätt att jobba
när man kan vika upp karossen,
så nu är  det bara att grundmäla och
underredsbehandla.

_______________________________________________________________

 Denna motor är en 440 men mindre borrning 413. Industri motor som satt i Dodge motor home och i truckar och liknande, De var extra förstärkta i gjutningen både invändigt och på utsidan.Väldigt starka block med smidd vev. Det hade stått vatten i den så den borrades upp till 440 originalstorlek.IMG_1795a

IMG_2661a

IMG_1798Nya ventiler i dom renoverade 509 topparna.

————————————————————————————————————

IMG_4242Nu är ramen på gång.
Då denna bil inte blir exakt original så
blir det en del uppdateringar som ingen kommer att märka om man inte kan
Plymouth -57.

Exempel.
8 3/4   med bromsar och lamell diff från Chrysler NEW YORKER -59

IMG_4244Jag håller på med att tillverka motor fästen
till 440 då denna bil hade sexa från början.

IMG_0065Nu sitter 440 på plats.
Nya motor fästen och fästet till växel lådan.
Nya dubbla avgasrör i rostfritt, så det blir
intressant  att höra om det blir bra ljud
när den ska provstartas.

IMG_0062

IMG_0175Nu står karossen åter på ramen
och det blev bra.
Så bestämde jag mej för att byta taket
också, och så blev det.
INGEN ORIGINAL BIL
Nu ska alla detaljer i fronten på plats
så man kan sätta på skärmar och huv
så man kan passa in alla mått.

IMG_1469IMG_0176

Nu är det nya taket på plats.
_______________________________________________________________________
IMG_1465IMG_1468

Motorn är upp startad och den går fint, blev mycket bra ljudnivå på avgas ljudet.
_____________________________________________________________________________

IMG_0201

 

Renoverat värmepaket, den gamla ramen var upprostad som allting annat på bilen.
Fick löda om det nedre röret och vinkla det till höger så det skulle få plats .

IMG_0208IMG_0209

Luftkanalerna på
insidan torpeden Var dåliga så de
renoverades efter originalet i kaross papp,  och monterades på plats i bilen.

—————————————————————————————————————————–
IMG_1437IMG_1451håller på med en ny inredning till bilen.

 

 

___________________________________________________________________________

IMG_1487

IMG_1490Här kan man se
att den är mörk
blå och inte svart.

 

 

 

IMG_1501

IMG_1503

Sidopanelerna blev en egen modell som nog fungerar i bilen.

————————————————————————————————————————-

Kontakt via mail,   ivan@le-baron.se
Mvh Le-Baron