Volvo Pv53 -39 Ombyggt fordon.

Kontaktas via mail. ivan@le-baron.se

Varför bygga av detta ??? Den får inte kosta mer än 50000kr när bilen är SFRO besiktad och regbesiktad klar i trafik.

Den var väl inte i bästa möjliga skick men den kostade ingenting och detta var en förutsättning för att lyckas med att inte överstiga 50000kr.

Med en Motor och en ram så kommer man långt.

Ramen är original men den förstärktes och jag plockade bort fästen för bladfjädrar och alla andra onödiga fästen. Motorn är en Dodge 318 1989 plockade bort insprutningen och satte på en Holly förgasare, förövrigt original motor, Växellådan är tre växlad med överväxel.

Insperationen flödar.

Plockar av alla delar från karossen, Skärmarna var väl inget att skryta om, en av bakskärmarna ser väldigt platt ut, och det kan nog ha sin förklaring, då den blev överkörd av skogstraktorn när den hämtades i skogen.

Förstärkte ramen och monterade en typ 4-link av volvo 140-240-740 delar,Volvo 240 broms cervo under golvet.

Här ligger ramen i botten läge så nu är det bara att montera Hydrauliken från citran så går den att hissa separat fram och bak. Krängningshämmaren kommer från Volvo 140 och den användes även som våg till nivåregleringen.

Så nu börjar det likna någonting,  Alla delar måste gömmas inne i ramen så de inte tar i när den ligger i botten läge. Framvagnen är från Volvo 164 med ventilerade skivor. Framvagnsbryggan fälldes in i ramen och svetsades fast. spindeln är vänd med staget bakom så att jag kunde använda kuggstångs styrning från en liten Peugeot .

På den högra bilden ser man styrdonet för nivåregleringen

Vadå golv!!!! Fram med svetsen.

Började att bygga kardan tunneln och sedan dom tvärgående förstärknings profilerna, sedan mättes golvplåtarna in och punktsvetsades på plats. den främre delen av kardan tunneln kan man plocka av då den sitter med några plåtskruvar. det blev mycket lättare att skruva i växel lådan + alla delar till broms  mm.

Så var golvet klart,  så var det bara att byta dörrskinn, Bilen hade varit måltavla under Älgjakten.

Bakskärmarna breddades 4cm på utsidan och max i till ramen på insidan sedan svetsades de fast på plats, på golvet ligger plåtbitar som byttes ut på bakskärmen.

Bytte plåt bak och svetsade i plåt framtill 54 hål täcktes. Lyfte av karossen och spacklade så nu är det bara att spruta på lite färg.

Tillverkade en keps och monterade en äkta sidosökare

Så blev den matt svart och mags.                  Dessa sex foton har Per Hedberg tagit

………………………………………………………………………………………………………………………………………..

Så ser Volvon ut  sommaren 2013.

DSC_0275

______________________________________________________________

2015 /01
Så va de dax att fixa lite me Volvon.

DSC020341 - KopiaJag hade ju lovat att hon skulle få en uppdatering.
Den trötta  318 van motorn från-89.
skulle byta plats med en ny renoverad 360 från 1977 så den ska va lite piggare.

Börja me att plocka av fronten
så ser man ju hur konstruktörn
tänkt de ska gå till. eeeee???

Skruva skruva skruva och så vidare…

DSC020451DSC020461 - KopiaPlockade av de som skulle återanvändas.
Så va de bara att lyfta ut den på golvet.

Men då gick dee upp ett liljeholmens
för konstruktörn.
Oljetråget va ju fel på 360 motorn
mitt sump
Och 318 hade bak sump
och de passar inte att byta mellan.

Så nu va de bara för han att konstruera ett
som passade.

__________________________________________________________________

DSC020872DSC602094

Så va tråget provmonterat funkade fint.                 Motorn är nu monterad på plats i bilen.

_____________________________________________________________________

DSC021241

Mera prylar kommer på plats.

Jag har passat på att ändra utväxlingen
på Hydraulpumpen till fjädringen, då den
va 1 till 1 monterad på vevaxeln,
och på cittran sitter den på
kammen så den varvar bara hälften så
mycket, så nu är den 0,5 till 1,0 Blir nog bra.

_________________________________________________________________

Jag har startat upp bilen och den fungerade bra och nu blev den piggare också.
Men man får ju aldrig vara glad, för den började trycka komp i kylaren så det var bara att
plocka av topparna och göra om jobbet, Nu lämnades dom till en annan firma som provtryckte och kollade skicket, visades att den föregående firman inte hade renoverat topparna utan bara satt samman dom och var nöjda och tog betalt.( Skit firma)
Nu Planades, blästrades, syratvättades, nya ventiler, styrningar och ventilfjädrar,
frost brickor, Knaster och frästa säten,
OCH SE DET BLEV JU EN HELT ANNAN MOTOR.

Mail ivan@le-baron.se
Mvh Ivan